Igłoterapia Jasło

Punkty spustowe a punkty maksymalnie bolesne

Punkty spustowe nazywane także Trigger Points to włókna mięśniowe o wzmożonym napięciu, które przy ucisku prowokują ból. Jednak nie dotyczy to tylko nadwrażliwości w obrębie mięśnia (miejsce ucisku), ale także bólu, który przenoszony jest w odległe segmenty ( według schematu danego punktu). Często pojawia się uczucie mrowienia, palenia czy swędzenia w oddalonej części ciała. Ból miejscowy przy ucisku jest charakterystycznym objawem punktów spustowych, ale nie jedynym, dlatego nie można mylić nadwrażliwości uciskowej, która może być wywołana: miejscowym niedokrwieniem, bliznami tkankowymi czy zwłóknieniami, z punktami spustowymi.

Podczas palpacji, wyczuć można, iż włókna mięśniowe punktów spustowych mają postać guzków czy ziarenek, które są bardzo tkliwe miejscowo. Punkty spustowe w zależności od stanu pacjenta mają formę: aktywną lub utajoną.

Punkty spustowe utajone to takie, które nie dają żadnych objawów klinicznych, jeśli nie są uciskane. Utajone punkty podczas ich prowokowania powodują dolegliwości bólowe miejscowe i promieniujące, ale zwolnienie ucisku powoduje, iż ból i inne objawy zanikają.

Punkty spustowe aktywne, to punkty które są odpowiedzialne za występujące objawy. Jeśli w trakcie drażnienia punktu, terapeuta wywoła objawy z jakimi zgłasza się pacjent, potwierdza to aktywność danego miejsca.